Ambassade van België in de Republiek Korea

Zelfstandige

Indien u een zelfstandige activiteit wil uitoefenen in België, moet u over een beroepskaart beschikken. Deze beroepskaart moet worden aangevraagd in het Gewest waar u uw activiteit zal uitoefenen. Meer informatie vindt u op de websites van Vlaanderen, Brussel en Wallonië

Eens u in het bezit bent van een beroepskaart, kan u een visum aanvragen op de ambassade. 

Wanneer een visumaanvraag indienen?

Een visumaanvraag kan ingediend worden maximaal 6 maanden voor het vertrek, en moet minimum 15 kalenderdagen voor het voorgenomen bezoek worden ingediend.

Bijvoorbeeld voor een bezoek aan België vanaf 1 september 2020, kan de aanvraag worden ingediend tussen 1 maart 2020 en 17 augustus 2020

De behandelingsduur van uw visum is afhankelijk van de kwaliteit van het dossier. De Visumsectie zal u contacteren van zodra uw aanvraag is behandeld.

Hoe een visumaanvraag indienen?

Eerst en vooral dient het online visumaanvraagformulier te worden ingevuld op https://visaonweb.diplomatie.be.

Vervolgens dient de visumaanvrager een afspraak te maken via het online afsprakensysteem. Alle visumaanvragers dienen persoonlijk naar de ambassade te komen, vergezeld van onderstaande documenten.

Alle documenten moeten origineel, met twee kopieën, worden ingediend. De Visumsectie behoudt zich het recht om bijkomende documenten op te vragen.

Welke documenten moeten voorgelegd worden? 

1. Een paspoort dat maximaal 10 jaar oud is en geldig voor de periode van de voorgenomen reis naar België + 3 maanden; Zorg er a.u.b. voor dat uw paspoort nog minstens 2 lege bladzijden heeft. 

2. Een uitgeprinte versie van het aanvraagformulier, volledig ingevuld in het Frans, het Nederlands of het Engels, persoonlijk ondertekend.

3. Twee recente, identieke kleurenfoto’s.

4. Visa fee van KRW 252.000, per bancontact, tijdens uw bezoek aan de ambassade

5. Bewijs van de betaling van de visa behandelingsbijdrage t.w.v. 363 €. Dit bedrag moet rechtstreeks op de volgende Belgische bankrekening worden betaald: 

IBAN: BE57 6792 0060 9235 
BIC: PCHQBEBB 
Bank: BPOST NV, Muntcentrum (zonder nr.), 1000 Brussel 
Begunstigde: FOD Binnenlandse Zaken, Dienst Vreemdelingenzaken, Antwerpsesteenweg 59B, 1000 Brussel

Het is belangrijk dat de mededeling van de betaling de volgende structuur respecteert (de datum zijnde de geboortedatum van de aanvrager): NaamVoornaamNationaliteitDDMMJJJJ.

6. De beslissing van het Gewest om de beroepskaart toe te kennen

7. Bewijs van afwezigheid van criminele veroordelingen, uitgereikt op het Koreaans politiekantoor. Het document moet worden vertaald naar een van de nationale Belgische talen (Frans, Nederlands of Duits) of het Engels, evenals worden genotariseerd en gelegaliseerd per Apostille bij het Koreaanse Ministerie van Buitenlandse Zaken (www.0404.go.kr). Het certificaat mag niet ouder zijn dan 6 maanden.

9. Medisch attest: Elke visumaanvrager moet het formulier van de Ambassade laten invullen, tekenen en afstempelen door een dokter. Het certificaat mag niet ouder zijn dan 6 maanden. U kunt naar de visumafdeling van een van de volgende ziekenhuizen gaan:

  • Severance Hospital Seoul: International Health Care Center, Visa Section TEL) 02 2228-5815 (Dr. YOO Bora, Dr. PARK Chanshin, Dr. LINTON John, Dr. KIM Kyuyeon of Dr. KIM Sue) Meer informatie vindt u hier
  • Yeouido St. Mary's Hospital Seoul: TEL) 02-3779-1406 (Dr. EUN Young-Mi) Meer informatie vindt u hier.
  • Inje University Haeundae Paik Hospital Busan : TEL) 051-797-0372 (Dr. KIM Daehwan, Dr. SUNWOO Yueun, Dr. RYU, Jiyoung) Meer informatie vindt u hier.

Als u een andere arts kiest, is dat mogelijk. In dat geval moet het medische certificaat per apostille worden gelegaliseerd via het Koreaanse ministerie van Buitenlandse Zaken (www.0404.go.kr). Het certificaat mag niet ouder zijn dan 6 maanden.

Wat na de visumaanvraag?

Eens u uw visum gekregen hebt, kan u naar België reizen. Let op: zorg dat u alle nodige documenten meeneemt naar België, zodat u aan de grens kan bewijzen dat u aan de verblijfsvoorwaarden voldoet (beslissing van het Gewest om de beroepskaart toe te kennen…)

Eens u in België toekomt, dient u zich binnen acht dagen na aankomst aan te melden bij het gemeentebestuur van de plaats waar u zal wonen. Na een adrescontrole, zal u dan worden ingeschreven in het vreemdelingenregister of bevolkingsregister en ontvangt u een verblijfskaart. Bovendien dient u zich te melden bij het ondernemingsloket dat vermeld wordt op het aanvraagformulier voor de beroepskaart, om er uw beroepskaart af te halen. 

  • Hebt u meer informatie nodig?

Voor bijkomende informatie, gelieve zich te wenden tot de website van de Dienst Vreemdelingenzaken. Indien u nog bijkomende vragen hebt, gelieve ons dan per mail te contacteren.  De Ambassade beantwoordt geen vragen over visumaanvragen per telefoon.

Meer informatie over GDPR vindt u hier: Algemene verordening gegevensbescherming & Privacy statement.